سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موفقیت استاد «شعیشع» در عرصه تلاوت مرهون نپرداختن ایشان به اختلاف قرائت است

گروه فعالیت‌های قرآنی: به عقیده بنده عدم پرداختن استاد «شعیشع» به مقوله اختلاف قرائت در تلاوت‌های خود، یکی از دلایل موفقیت چشمگیر ایشان در عرصه تلاوت قرآن کریم است.

«مهدی دغاغله» کارشناس قرآنی و سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز

«مهدی دغاغله» از کارشناسان قرآنی کشور و سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران‌(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: استاد «ابوالعینین شعیشع» از قاریان تراز اول مصر است و بنده برای اولین بار در سال 1368 موفق شدم که دیداری را از نزدیک با ایشان داشته باشم.

وی افزود: از کودکی با استاد شعیشع و تلاوت‌های زیبای ایشان مأنوس بوده‌ام و همواره تلاوت‌های مشهور ایشان از سورهای «نجم و قمر»، «رعد» و تلاوت سوره «آل عمران» را که در عراق انجام داده‌اند گوش می‌کنم.

دغاغله اظهار کرد: علاوه بر دیدارها و نشست‌هایی که با استاد شعیشع در ایران داشته‌ام موفق شدم تا در دیدارهایی خصوصی در مصر و در منزل ایشان خدمت این استاد رسیده و از تجربیات و نظرات ارزشمند وی در زمینه تلاوت قرآن کریم بهره‌مند شوم.

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: استاد شعیشع را صاحب سبک منحصر به‌فرد می‌دانم، درست است که اغلب کارشناسان و قاریان معتقدند که استاد شعیشع مقلد صرف از استاد رفعت است اما شاید یکی از دلایلی را که باعث شده این شائبه به‌‌وجود بیاید نزدیکی و شباهت صدای استاد شعیشع به صدای استاد رفعت است؛ در تلاوت‌های قاریانی که در یک عصر می‌زیسته‌اند می‌توان شباهت‌هایی را مشاهده کرد ولی این شباهت دلیلی بر تقلید نیست.

دغاغله ادامه داد: البته ترمیم نوارهای تلاوت‌ استاد رفعت توسط استاد شعیشع نیز یکی از دلایلی است که این باور را که استاد شعیشع مقلد استاد رفعت است تقویت می‌کند، البته همان‌طور که گفته شد هم استاد رفعت و هم استاد شعیشع از یک مکتب و مشرب فکری قرائت بوده‌اند و شباهت موجود در تلاوت‌های آن‌ها طبیعی است.

سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز اظهار کرد: استاد شعیشع از صدایی بسیار زیبا و استثنایی و روحی لطیف برخوردار است که این لطافت روح به‌نوعی در بهبودی و کیفیت نغمه‌هایی که برای تلاوت خود انتخاب می‌کند تأثیر بسزایی دارد و این امر سبب می‌شود تا تلاوت‌های استاد شعیشع تا اعماق قلب شنونده فرود بیاید و حرارت و شوقی خاص به مستمع بدهد که چنین امری خود یک ویژگی در تلاوت‌های این استاد است.

 «مهدی دغاغله»:
استاد شعیشع از صدایی بسیار زیبا و استثنایی و روحی لطیف برخوردار است که این لطافت روح به‌نوعی در بهبودی و کیفیت نغمه‌هایی که برای تلاوت خود انتخاب دارد تأثیر بسزایی دارد و این امر سبب می‌شود.

دغاغله خاطرنشان کرد: به عقیده بنده عدم پرداختن استاد شعیشع به مقوله اختلاف قرائت در تلاوت‌های خود، یکی از دلایل موفقیت چشمگیر ایشان در عرصه تلاوت قرآن کریم است و تقریباً در تمام تلاوت‌های ایشان قرائت به روایت حفص از عاصم را شاهد هستیم.

وی حضور استاد شعیشع در جمع قاریان ایرانی و تشکیل جلساتی برای بهره‌گیری از تجربیات ایشان را بسیار مفید ارزیابی کرد و افزود: حضور ایشان در ایران در کنار قاریان ایرانی خود اعتبار و دلگرمی‌ای برای آن‌ها خواهد بود.

دغاغله در پایان درباره عدم حضور استاد شعیشع در ترکیب هیئت داوران بیست‌و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در مشهد گفت: صبح روزی که استاد قرار بود از فرودگاه مصر عازم ایران شود با ایشان به‌صورت تلفنی مکالمه کردم و ایشان عنوان کرد که هم اکنون در فرودگاه هستم ولی مسئولان مصر به دلایل سیاسی اجازه حضور بنده در ایران را ندادند.

یادآوری می‌شود، 22 مردادماه سا‌ل‌روز تولد «ابوالعینین شعیشع»، استاد برجسته فن تلاوت قرآن کریم است. وی در 12 آگوست سال 1922 میلادی در «بیلا» از توابع استان «کفرشیخ» متعلق به مصر علیا به دنیا آمد و مراحل اولیه قرائت را در اوان کودکی زیر نظر خانواده خود فرا گرفت و سپس در محضر استادان فن قرائت به تکمیل این علم پرداخت. وی در 17 سالگی برای اولین بار در رادیوی مصر به تلاوت قرآن پرداخت، همچنین این قاری مشهور دارای قرائتی وزین و متین است، دقت در اداء کلمات و رسایی بیان و تلفظ قوی از ویژگی‌های قرائت استاد بوده که کم‌نظیر و مختص ایشان است.


ارسال شده در توسط محمد مهدی شرکت
کلاس‌های صوت و لحن در کشور هنوز سنتی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: کلاس‌های صوت و لحن در کشور ما هنوز سنتی برگزار می‌شود. شاید به همین دلیل است که گاهی شاهد هماهنگی خوبی در بین جلسات قرآنی صوت و لحن نیستیم.

«احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی قرآن کریم

«احمد ابوالقاسمی» از قاریان بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب و در پاسخ به این پرسش که کلاس‌های صوت و لحن که هم‌اکنون در کشور در حال برگزاری است، تا چه حد استاندارد است، تأکید کرد: آموزش صوت و لحن در کشور ما نسبی است اما موضوع تجوید یک موضوعی است که قدیمی‌تر، محدودتر و دارای مباحث مشخص است و کسی نمی‌تواند نظراتش را در آن اعمال کند ولی در صوت و لحن این‌گونه نیست و نظرات متفاوتی که فاقد دید حرفه‌ای و آکادمیک است دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال هنوز در برخی از نقاط ایران می‌گویند وقتی صدای شما گرفت باید داد بزنید تا گرفتگی صدای شما برطرف شود. من مثالی می‌زنم که اگر کسی برای کمر درد به پزشک مراجعه کند به طور حتم پزشک به او استراحت خواهد دا‌د و برای مداوا نمی‌گوید وزنه سنگین بلند کند برای صدا هم همین طور است، هنگام گرفتگی صدا هم، استراحت لازم است.

ابوالقاسمی در ادامه افزود: به خاطر دارم در یکی از سفرهای حج یکی از کارشناسان علوم قرآنی هنگام تلاوت قاریان در فضای باز مسجدالحرام گفت که این کار درست نیست و ما سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهیم اما متأسفانه کسی نظر وی را قبول نکرد. این موضوع نشان‌دهنده نگاه‌های سنتی در بحث صوت و لحن است.

این قاری بین‌المللی در جواب به این سئوال که ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی از دیدگاه شما چیست، اظهار کرد: ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی اگر در زمینه کلاس‌داری و به ویژه قرائت مدنظر باشد، اولین ویژگی استاد خوب این است که اگر شاگرد مستعدی دید بلافاصله راه‌های رشد را برای آن ایجاد کند و مراکز رشد را به او معرفی کند.

ابوالقاسمی در ادامه افزود: برای یک استاد خوب قرآنی مناسب نیست که فرد مستعد را پیش خودش نگه دارد، به طور مثال استاد باید سعی کند که اگر تا یک سال برای یک شاگرد مستعد مطلب و حرف آموزشی دارد بعد از آن وی را به استادان دیگری معرفی کند همان‌طور که خیلی‌ها به من مراجعه کردند و گفتند ما پیش فلان استاد بودیم و بعد از مدتی استادمان برای ارتقاء سطح، شما را معرفی کردند و این از ویژگی‌های استادان خوب از نظر تخصصی است.

وی با اشاره به این مطلب که یک استاد خوب قرآنی ضمن برخورداری از ویژگی‌های تخصصی و فنی در کار باید دارای ویژگی‌های اخلاقی مثبت و به دنبال تعامل مناسب با شاگردانش باشد، تصریح کرد: تنها برقراری ارتباط با شاگردان در کلاس درس کافی نیست به دلیل این‌که شاید شاگردان علاوه بر نداشتن رفقای مذهبی، سئوالات مذهبی و اجتماعی خارج از محدوده کلاس داشته باشند، به همین دلیل ایجاد ارتباط مناسب و همه جانبه با شاگردان(حتی خارج از محدوده کلاس) از ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی است.

  «احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی قرآن کریم:
از نظر اخلاقی تنها ارتباط استاد با شاگردان در کلاس درس کافی نیست به دلیل این‌که شاید شاگردان علاوه بر نداشتن رفقای مذهبی، سئوالات مذهبی و اجتماعی خارج از محدوده کلاس داشته باشند و به نظر من این ایجاد ارتباط مناسب از ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی است.

این قاری بین‌المللی در تایید مطلب خود افزود: در همین زمینه به نظر من رسید که برای تعامل بهتر و مناسب‌تر با شاگردانم، اردویی را طراحی کنم که از امروز سه‌شنبه، 13 آذر ماه آغاز می‌شود و به مدت دو روز و نیم به همراه حدود 30 نفر از شاگردانم که در کل حدود صد نفر هستند، به شهر زیارتی مشهد مقدس خواهیم رفت.

ابوالقاسمی در ادامه اظهار کرد: ویژگی‌های خاص افراد در برگزاری اردوهای این‌چنینی شناخته می‌شود به طور مثال افرادی ممکن است استعدادهای ویژه‌ای در انجام فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند که کشف این مهم می‌تواند در انجام فعالیت‌های فرهنگی کشور مؤثر باشد.

یادآوری می‌شود، احمد ابوالقاسمی از استادان برجسته رشته صوت و لحن قرآن کریم است که به کلاس‌‌های قرآن وی در فرهنگ‌سرای قرآن و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌توان اشاره کرد.

همچنین جلسات قرآنی استاد ابوالقاسمی برای علاقه‌مندان روزهای سه‌شنبه هر هفته ساعت 15:30و تکرار آن در ساعت 21 از سیمای قرآن در حال پخش است.


ارسال شده در توسط محمد مهدی شرکت