سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قاریان ایران در تلاوت قرآن نسبت به سایر کشورها قوی‌تر هستند
نماینده ایران در رشته قرائت بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اظهار کرد: قاریان کشور ما از لحاظ تلاوت قرآن نسبت به سایر کشورها خیلی قوی‌تر هستند و از این‌رو سطح تلاوت‌های متسابقین که تاکنون انجام شده است، نسبت به کشور ما ضعیف است.
«مسعود نیک‌دستی» قاری ممتاز قرآن کریم و نماینده ایران در بیست و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نسبت به مسابقات قرآن کریم کشوری از استرس کمتری برخوردار است، زیرا بنده در مسابقات سراسری قرآن کریم، فشار بیشتری رادر رقابت‌ها احساس می‌کردم، اما در در حال حاضر این‌گونه نیست.
این قاری ممتاز کشورمان اظهار کرد: سطح تلاوت‌های متسابقین که تاکنون انجام شده است، نسبت به کشور ما ضعیف است و قاریان کشور ما از لحاظ تلاوت قرآن کریم نسبت به آن‌ها خیلی قوی‌تر هستند.
برای شرکت در این دوره از مسابقات تمرین‌های صوتی انجام داده‌ام
نیک‌دستی تصریح کرد: برای شرکت در این دوره از مسابقات تمرین‌های صوتی انجام داده‌ام، بنده در حدود 24 سال است که قرآن کریم را به صورت حرفه‌ای تلاوت می‌کنم، همچنین شرکت در مسابقات قرآن کریم را تجربه کرده‌ام و متسابقین در این مرحله بیشتر دوست دارند که شرایط صوتی را در حد ایده‌ال نگهدارند، یعنی تمرین‌ها به گونه‌ای سوق داده شود که صدا موقع خواندن آماده باشد.
وی گفت: بنده از محضر استادان قرآنی شهر اصفهان استفاده کرده‌ام، در زمان نوجوانی از محضر استاد «مرتضی بشیری» استفاده کرده‌ام و در سال 1368 گروه تواشیح «فلق» را با کمک دوستان تشکیل داده‌ایم و همین کار باعث پیشرفت بنده در فعالیت‌های قرآنی شد و ما با این گروه در سال 1387 رتبه اول کشوری را کسب کردیم.
این قاری کشورمان بیان کرد: یکی از استادانی که مرا در زمان نوجوانی به فعالیت‌های قرآنی تشویق می‌کرد، دایی مادرم به نام «بدیع الصنایع» بود، وی از استادان مشهور شهر اصفهان بود، همچنین بنده از محضر استادانی مانند «وفایی، سعادت‌نیا، گوهری‌فر، شاه‌میوه، ستوده‌نیا و رضوی» بهره‌های مختلفی برده‌ام و از زحمات تمامی آن‌ها سپاسگزارم و از آن‌ها قدردانی می‌کنم.
مسعود نیک دستی: یک بحث مهمی که بسیاری از قاریان از آن غافل هستند، این است که بیشتر به سمت صوت و لحن سوق داده می‌شوند، اما یکی از قسمت‌هایی که قراء از آن کسر نمره می‌آورند، بحث تجوید و وقف و ابتدا است
شرایط روحی برای شرکت در مسابقات قرآن حائز اهمیت است
نیک‌دستی عنوان کرد: شرایط روحی شخص برای شرکت در مسابقات قرآن کریم بسیار حائز اهمیت است، زیرا اگر فردی اندوخته لازم را به دست نیاورده باشد، هنگامی که در مسابقاتی در سطح بالا شرکت کند، نمی‌تواند بر شرایط روحی خود به طور طبیعی غلبه کند و دچار استرس می‌شود.
وی اظهار کرد: در بحث تلاوت قرآن کریم موضوع تجربیات، آمادگی صوتی و آمادگی روانی بسیار مهم است، بسیاری از دوستان در جلسات قرآنی در سطح شهرستان خود بسیار درجه یک می‌خوانند، اما وقتی به مسابقاتی با سطح بالا روبرو می‌روند، دچار استرس شده و نمی‌توانند توانایی‌های خود را نشان دهند و از شرایط آرمانی دور می‌شوند و نمی‌توانند موفق شوند.
این قاری کشورمان تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که یک قاری باید در مسابقات قرآن کریم در نظر بگیرد، اعتماد به نفس است، فرد در این شرایط باید از نظر روانی به خود اتکا داشته باشد و آن تمرین‌هایی را که به صورت صوتی، لحنی و تجربی کسب کرده است، بتواند پیاده کند.
یکی از قسمت‌هایی که قراء از آن کسر نمره می‌آورند، تجوید و وقف و ابتدا است
نیک‌دستی گفت: یک بحث مهمی که بسیاری از قاریان از آن غافل هستند، این است که بیشتر به سمت صوت و لحن سوق داده می‌شوند، اما یکی از قسمت‌هایی که قراء از آن کسر نمره می‌آورند، بحث تجوید و وقف و ابتدا است، برای نمونه اگر یک قاری ممتاز مشکل وقف و ابتدا داشته باشد، برای این مشکل در مسابقات، یک و نیم یا دو نمره کسر می‌شود، در حالی که برای مشکل در صوت و لحن 25صدم نمره از قاری کسر می‌شود.
وی عنوان کرد: اگر قاری چند ترکیب بخواند و ترکیب‌های لحنی را خیلی ممتاز و مرکب‌خوانی انجام دهد، اما در بحث تجوید یک «صاد» را اصلی را انجام ندهد، باعث می‌شود که دو یا سه نمره از وی کسر شود و یا ممکن است، همین مشکل باعث حذف وی از مسابقات شود.
این قاری کشورمان در پایان افزود: اولویت‌بندی در مسابقات بسیار مهم است، باید قراء به مباحث مختلف تلاوت قرآن کریم مانند تجوید، ترتیل، وقف و ابتدا و صوت و لحن آشنایی کامل داشته باشند، همچنین از شرایط روحی مناسبی نیز برخوردار باشند تا بتوانند در مسابقات سطح بالا شرکت کنند و با موفقیت به کار خود پایان دهند.
یادآوری می‌شود، «مسعود نیک‌دستی» دارای مدرک دکتری تخصصی در رشته دندان‌پزشکی است و روز گذشته نیز در محل سالن اجلاس سران، تلاوت خود را در مرحله اول مسابقات به اجرا گذاشت که با تشویق حضار همراه بود.


ارسال شده در توسط محمد مهدی شرکت