سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلاس‌های صوت و لحن در کشور هنوز سنتی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: کلاس‌های صوت و لحن در کشور ما هنوز سنتی برگزار می‌شود. شاید به همین دلیل است که گاهی شاهد هماهنگی خوبی در بین جلسات قرآنی صوت و لحن نیستیم.

«احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی قرآن کریم

«احمد ابوالقاسمی» از قاریان بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب و در پاسخ به این پرسش که کلاس‌های صوت و لحن که هم‌اکنون در کشور در حال برگزاری است، تا چه حد استاندارد است، تأکید کرد: آموزش صوت و لحن در کشور ما نسبی است اما موضوع تجوید یک موضوعی است که قدیمی‌تر، محدودتر و دارای مباحث مشخص است و کسی نمی‌تواند نظراتش را در آن اعمال کند ولی در صوت و لحن این‌گونه نیست و نظرات متفاوتی که فاقد دید حرفه‌ای و آکادمیک است دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور مثال هنوز در برخی از نقاط ایران می‌گویند وقتی صدای شما گرفت باید داد بزنید تا گرفتگی صدای شما برطرف شود. من مثالی می‌زنم که اگر کسی برای کمر درد به پزشک مراجعه کند به طور حتم پزشک به او استراحت خواهد دا‌د و برای مداوا نمی‌گوید وزنه سنگین بلند کند برای صدا هم همین طور است، هنگام گرفتگی صدا هم، استراحت لازم است.

ابوالقاسمی در ادامه افزود: به خاطر دارم در یکی از سفرهای حج یکی از کارشناسان علوم قرآنی هنگام تلاوت قاریان در فضای باز مسجدالحرام گفت که این کار درست نیست و ما سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهیم اما متأسفانه کسی نظر وی را قبول نکرد. این موضوع نشان‌دهنده نگاه‌های سنتی در بحث صوت و لحن است.

این قاری بین‌المللی در جواب به این سئوال که ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی از دیدگاه شما چیست، اظهار کرد: ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی اگر در زمینه کلاس‌داری و به ویژه قرائت مدنظر باشد، اولین ویژگی استاد خوب این است که اگر شاگرد مستعدی دید بلافاصله راه‌های رشد را برای آن ایجاد کند و مراکز رشد را به او معرفی کند.

ابوالقاسمی در ادامه افزود: برای یک استاد خوب قرآنی مناسب نیست که فرد مستعد را پیش خودش نگه دارد، به طور مثال استاد باید سعی کند که اگر تا یک سال برای یک شاگرد مستعد مطلب و حرف آموزشی دارد بعد از آن وی را به استادان دیگری معرفی کند همان‌طور که خیلی‌ها به من مراجعه کردند و گفتند ما پیش فلان استاد بودیم و بعد از مدتی استادمان برای ارتقاء سطح، شما را معرفی کردند و این از ویژگی‌های استادان خوب از نظر تخصصی است.

وی با اشاره به این مطلب که یک استاد خوب قرآنی ضمن برخورداری از ویژگی‌های تخصصی و فنی در کار باید دارای ویژگی‌های اخلاقی مثبت و به دنبال تعامل مناسب با شاگردانش باشد، تصریح کرد: تنها برقراری ارتباط با شاگردان در کلاس درس کافی نیست به دلیل این‌که شاید شاگردان علاوه بر نداشتن رفقای مذهبی، سئوالات مذهبی و اجتماعی خارج از محدوده کلاس داشته باشند، به همین دلیل ایجاد ارتباط مناسب و همه جانبه با شاگردان(حتی خارج از محدوده کلاس) از ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی است.

  «احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی قرآن کریم:
از نظر اخلاقی تنها ارتباط استاد با شاگردان در کلاس درس کافی نیست به دلیل این‌که شاید شاگردان علاوه بر نداشتن رفقای مذهبی، سئوالات مذهبی و اجتماعی خارج از محدوده کلاس داشته باشند و به نظر من این ایجاد ارتباط مناسب از ویژگی‌های یک استاد خوب قرآنی است.

این قاری بین‌المللی در تایید مطلب خود افزود: در همین زمینه به نظر من رسید که برای تعامل بهتر و مناسب‌تر با شاگردانم، اردویی را طراحی کنم که از امروز سه‌شنبه، 13 آذر ماه آغاز می‌شود و به مدت دو روز و نیم به همراه حدود 30 نفر از شاگردانم که در کل حدود صد نفر هستند، به شهر زیارتی مشهد مقدس خواهیم رفت.

ابوالقاسمی در ادامه اظهار کرد: ویژگی‌های خاص افراد در برگزاری اردوهای این‌چنینی شناخته می‌شود به طور مثال افرادی ممکن است استعدادهای ویژه‌ای در انجام فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند که کشف این مهم می‌تواند در انجام فعالیت‌های فرهنگی کشور مؤثر باشد.

یادآوری می‌شود، احمد ابوالقاسمی از استادان برجسته رشته صوت و لحن قرآن کریم است که به کلاس‌‌های قرآن وی در فرهنگ‌سرای قرآن و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌توان اشاره کرد.

همچنین جلسات قرآنی استاد ابوالقاسمی برای علاقه‌مندان روزهای سه‌شنبه هر هفته ساعت 15:30و تکرار آن در ساعت 21 از سیمای قرآن در حال پخش است.


ارسال شده در توسط محمد مهدی شرکت